کاربرد اوزون در هتل

کاربرد اوزون در هتل

استفاده از دستگاه های اوزون ساز خانگی به صورتی رو به رشد، در اتاق‌ هتل ‌ها و مهمانپذیرها به منظور «تصفیه و ضدعفونی» هوا و از بین بردن بوی بد ناشی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، دود تنباکو، قارچ ، کپک و سایر عناصر بهره‌جویی می‌شود. این دستگاه ها کوچک و به راحتی قابل حمل بر روی چرخ‌دستی پیش‌خدمت‌ها (در حدود یک ظرف غذا) هستند.

کاربرد اوزون در هتل

پس از تمیز شدن هر اتاق هتل، واحد تصفیه (دستگاه اوزون ساز) در اتاق خالی از سکنه روشن شده و به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه فعالیت می‌کند. معمولا خدمه برای تمیز کردن اتاق بعدی خارج شده و سپس باز می‌گردند تا دستگاه را در اتاقی که به تازگی تمیز شده است نیز استفاده نمایند.

تصفیه با اوزون، روشی سازگار با محیط زیست بوده و همچنین جهت از بین بردن بوی بد کپک، دود تنباکو، عرق، زباله، غذا و… بسیار مثمر ثمر واقع می‌شود.

اوزون با وجود خاصیت اکسید کنندگی قدرتمند خود، بعد از بهره‌گیری برای مدتی کوتاه، قادر به از بین بردن بوهای نامطلوب می‌باشد. علاوه بر آن، لازم است تفاوت‌های آن با سایر روش‌ها که به جای ریشه‌کن کردن منشا، بو را با عطرهای دیگر مخفی می‌کنند را نیز در نظر داشته باشیم. با این روش، هوا تمیز خواهد شد و پس از گذشت زمانی اندک، مهمانان جدیدی که از یک محیط تازه و سالم لذت می‌برند، می‌توانند از اتاق استفاده نمایند.

این گاز از سال ۱۹۰۴ به عنوان روشی برای تصفیه‌ی آب آشامیدنی در شهرهای مختلف جهان از جمله نیویورک، شیکاگو، لندن، پاریس، فرانکفورت و مونترال استفاده ‌شده است. ویلیام فیربرادر از دانشمندان مستقر در نیویورک به اطلاع عموم رسانده است که: «اوزون می تواند با هدف ضدعفونی کردن هوا و آب استفاده شود و به صورت کلی یک استرلیزه کننده‌ی بسیار ایمن است چرا که به سرعت از بین می‌رود. اوزون با بوی موجود در هوا واکنش نشان داده، آن را خنثی کرده و نهایتا به اکسیژن تبدیل میگردد.»

کاربرد اوزون در هتل

واحدهای تصفیه‌کننده‌ی بر پایه اوزون اکنون توسط تعدادی از هتل‌های بزرگ زنجیره‌ای در سراسر آمریکا مورد استفاده قرار می گیرند؛از جمله Hilton، Sheraton و Marriott. در حال حاضر به گفته‌ی سخنگو کندرا سیلورمن، Hilton داخل شش هتل از ۲۵۰ هتل ایالات‌متحده‌ خود، از جمله Hilton Hawaiian Village  در Honolulu از این واحدها بهره‌گیری می‌کند. سیلورمن و سخنگوی Ramada، سو شوولر، تأیید کردند که Hilton و Ramada هر دو برنامه دارند که این واحدها را طی همین سال، در دسترس تمامی هتل‌های داخلی خود قرار دهند.

هتل های جنوب کالیفرنیا که از واحدهای تصفیه‌کننده اوزون استفاده می‌کنند شامل هتل‌های Sheraton در Universal City ، Long Beach  Cerritos ، Santa Monica و LAX و نیز هتل‌های Marriott در Anaheim ، Newport Beach و Irvine می‌باشند.

سوزان دافی، سخنگوی Zontec در Ogdensburg نیویورک، ادعا می کند تصفیه‌کننده‌ی اوزون ۹۹٪ بوی اتاق را از بین می برد. “در صورت بهره‌گیری از دستگاه تصفیه‌ی اوزون، نیازی به استفاده از بوگیرها‌ی شیمیایی و واحدهای آئروسل نمی‌باشد. در هنگام ورود به یک اتاق تصفیه‌شده با اوزون، بوی هوای تازه استشمام می‌کنید، نه خوشبو کننده‌ی هوا. مزیت بزرگ اوزون، آن است که بوها را مانند خوشبو کننده‌های هوا یا مواد شیمیایی پوشش نمی‌دهد، بلکه در واقع آن‌ها را از بین می‌برد.”

نکات استفاده از دستگاه اوزون ساز

ما توصیه می‌كنیم كه افراد زمانی که دستگاه در حال فعالیت است، داخل اتاق نمانند چرا که، اوزون با غلظت زیاد می‌تواند آزاردهنده باشد، اوزون در عرض ۱۰ تا ۲۰ دقیقه پس از خاموش شدن دستگاه، از بین رفته و شما تنها با یک اتاق حاوی هوای تازه مواجه می‌شوید. بهتر است به هنگام استفاده از دستگاه، سر در اتاق نشانه‌گذاری شود یا علامتی رو در باشد که افرادی که از بیرون می آیند متوجه شوند دستگاه در اتاق در حال کار است.

بعد از اینکه دستگاه اوزون ساز از اتصال خارج گردید، اوزون موجود در اتاق طی چند دقیقه تجزیه می‌شود. سپس، اینکه اتاق تا چه مدت طراوت خود را حفظ کند، به مهمانان بستگی خواهد داشت.

در داخل اتاق تمامی درب های داخلی، کمدها، کشوها و درب سرویس بهداشتی را باز بگذارید، اما درب ورودی و پنجره ها بسته باشد تا هوای داخل به بیرون نرود، دستگاه اوزون ساز را با توجه به مساحت اتاق هتل ( که معمولا بین ۱۵ تا ۳۰ متر مربع است) بین ۱۰ الی ۱۵ دقیقه تنظیم کنید. به دلیل سنگین بودن گاز اوزون نسبت به هوا، بهتر است دستگاه را در ارتفاع بالایی قرار دهید تا به خوبی همه جا را در برگیرد. ۱۵ دقیقه هم برای تجزیه گاز اوزون در نظر بگیرید، اتاق بعد از ۳۰ دقیقه کاملا ضدعفونی و بدون بو، قارچ، کپک، ویروس و باکتری خواهد بود. 

مزایای زیست محیطی

نتایج یک نظرسنجی از هتل‌هایی که حداقل ۳ ماه از تجهیزات پاکسازی اوزون بهره‌گیری کرده بودند، مزایای زیست محیطی زیر را ارائه نمود:

  1. ۴۰% تأیید کردند که میزان استفاده از خوشبو کننده‌های هوا را ۱۵ تا ۲۵% کاهش داده است؛ مابقی حداقل ۱۰٪ کاهش را گزارش نمودند.
  2. ۳۵٪ تأیید کردند که نیاز به تمیز کردن تخصصی پرده را به میزان ۴۰٪ کاهش داده است؛ ۳۰٪، ۱۵ تا ۲۵% و مابقی تا ۱۰٪ کاهش را گزارش کردند.
  3. ۳۰٪ تأیید کردند که تقریباً به صورت کامل استفاده از پاک‌کننده‌های بخار و دستگاه‌های شامپو جهت حل مشکلات مرتبوط با بو را از بین برده است؛ مصرف مابقی نیز ۱۵ تا ۲۵% کاهش یافته است.
  4. شواهد حاکی از آن است که الگوهای سفارش خوشبو کننده‌ی هوا به میزان قابل توجهی تغییر کرده است؛ اگرچه که رازداری تجاری مانع از در دسترس بودن ارقام واقعی می‌شود.

مزایای تجاری

مزایای زیر برای هتل‌ها مد نظر قرار می‌گیرد:

  1. کاهش قابل توجه زمان خارج از سرویس با بازگشت اتاق‌ها به جریان درآمدزایی بسیار سریع‌تر از گذشته.
  2. افزایش امتیازات مبتنی بر رضایت مهمان.
  3. بهبود بهره‌وری عملیاتی از طریق زمان پاک‌سازی سریعتر و کارآمدتر.
  4. بهبود رضایت شغلی کارمندان از طریق استقرار تجهیزات پاک‌سازی کاربرپسند و سبزتر (سازگاری بیشتر با محیط زیست).

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


error: Content is protected !!